Thursday, February 8, 2007

الجواز العرفي


الجوااااااااااااز العرفي الي بقة جواز معظم الشباب دلوقت البايظين
طب ايه حله طيب
نمنع ملاقاه البنت مع الشاب ولا ايه
؟؟؟؟
ولا لا نصدر قانون ان البنت و الشاب في كليتهم في مدرستهم مش يكلمو بعض
؟؟؟؟؟
طب سؤال للبنت الي بتعمل كدة بقة
مش خايفة على نفسك و حقوقك؟؟
مش حاسة ان معظم الشباب دلوقت همهم الجنس و المخدرات و خلاص؟؟؟
مش خايفة انك في يوم تلاقي نفسك ام و مش عارفة تجيبي حقوق ابنك من ابوه ؟؟
للاسف الجواز العرفي الشماعة الي بيعلق عليها دلوقت معظم الشباب مشاكلهم
كل واحد يقول انا اتجوزتها عشان انا مش عندي شقةو لا بشتغل و اهلها هيرفضوني
او هي رضت بكدة
و البنت نفس الكلام
تقول الحب و بتاع
طب تفتكرو يا بنات يالي عملتو كدة
لو الواحدة سلمت نفسها لواحد ممكن يتجوزها فعلا ؟؟
دي انا مش شوفتها
اصل يا بنات احنا مش عايشين في اميركا
احنا هنا بلد شرقي
يعني عادات و تقاليد
الشاب ممكن يروش يهزر يضحك
لكن اما ييجي يتجوز يدور على واحدة كويسة و مؤدبة
حتى لو اتجوز عرفي
خد ايه
مزاجه و خلاص
في شيوخ قالت ان الجواز دة حلال و في شيوخ قالت ان الجواز دة حرام
بس حاجة بسيطة عايزة اقولها
الجواز دة الاشهار
يعني مش جواز الجواز العرفي دة
دة اسمه زنا
و ربنا حرمه ودة من الكبائر
و الشباب بيخترعو حجج كتيرة اوي عشان مش يتعاقبو على الموضوع دة
انا مش عايزة ادي امثلة على حد مشهور
عشان مش بحب اتكلم على حد بأسمه
بس هدي مثال بسيط اوي
انا اعرف واحدة يمكن هي مش صحبتي اوي
بس ليا كلام معاها يعني سلام سلام
حبت واحد و اتجوزته
هو كان بيعشقها
بس بعد ما اتجوزته عرفي بقة
هيعشقها
سابها
و قالها انا بحبك بس مش ينفع نتجوز
و علق مليون حجة للهروب
و هي دلوقت مش عارفة تعمل ايه
خايفة حتى تروح لداكترة عشان مش تكتشف انها حامل او حاجة
اي بنت
تحط نفسها في الموقف دة ؟
صعب اوي
اي ولد
يحط اخته في موقف زي دة؟
صعب جدا جدا جدا
في ولاد بيحصلهم مشاكل من اهل البنات الي بيعملو كدة
في النهاية عايزة اوضح
ان الجواز العرفي بقة مشكلة اجتماعية خطيرة بتهدد المجتمع كله
ولازم نلاقي ليها حل

No comments: