Sunday, March 25, 2007

من اقوال الرسول

الرسول عليه الصلاة والسلام قال ان الصديق زي صديقه

لازم كل واحد فينا يختار صديقه ويكون صديق صح كمان مش صديق غلط

لازم يكون صح

دلوقت هحكي لكم موقف حصل معاية امبارح بس

وانا لحد دلوقت مخنوقة اووووووووووووووووي

اول ما روحت الجامعة امبارح لاقيت واحد زميلي بيقولي لو سمحتي يا خلود عايزك

في كلمة الولد دة بصراحة عمره ما عمل معاية موقف وحش بس كلامي معاه

مش اوي يعني لأني مش ليا علاقات في الجامعة

لاقيته بيقولي انا عايز اعتذرلك انا كنت فاهمك الاول غلط

روحت قايلاله انا عمري عملت موقف وحش ادامك او روشت زي بقيت البنات او كدة

قالي لأ من الي انتي ماشية معاها 24 ساعة

قولت له انا سمعت كلام بس مش شوفت حاجة هي ممكن بتهزر مع ولاد هزار اوفر

وبتروش جامد وانا قولت لها ان دة غلط

وقولت له انت بتقول انك عايز ترتبط بيها وكدة قالي كل الكلام دة اصلا هزار

مش عارف هي واخداه جد ليه عموما انا كنت واخد عنك الفكرة دي منها

طبعا انا اتخنقت

وقالي ياريت مش تزعلي وكدة

بصراحة انا اتخنتقت لها قالي لو عايزة تقوليلها قولي عادي انا ممكن اناديها واقول لها

الكلام دة في وشها

بعدها حصل حوارات كتيرة انهردة وامبارح

انا بجد مخنوقة

انا كنت قفلت معاها ورجعت لها بس مش زي الاول

انهردة بجد قفلت معاها افلة منيلة

بس الحمد لله الكل عرف خلود مين واخلاقها ايه

ياريت بجد كل واحد مننا يحاول انه يختار صديق صح

الله يرحمك يا مروة كانت نعم الصديقة الصح

6 comments:

Anonymous said...

اولا الموضوع تمام وصح
بس فى حاجة مش معنى ان انا امشى مع واحد مش تمام ابقى انا مش تمام زيه .. انا مثلا ليا صحاب من جميع الاشكال الكويس والوحش وكلهم زى بعض ومش معنى ان انا مصاحب واحد بيضرب حشيش مثلا او ايا كان ابقى انا زيه .. لا طبعا يعنى الموضوع ده بيبقى من جوا الانسان نفسه والله بقى لو عنده استعداد هيبقى زيه لكن لو من جواه كويس بجد مش هيبقى كده

noura said...

bosse 2an 3ayza 2a2ool 7aga 2awalan belnesba le kalam el walad da lama 2alek 2ana kont fahmak 3'alat i think 2n mayenfa3sh no7kom 3ala 7ad mn 3'yr ma n3rafo kwyes 3omr ma kan el mazhar bybayen el shakhssya elle 2odamna sanyan belnesba ba2a le sa7betak marwa i think 2n 3omr ma 7ad we7esh bybawaz 7ad kwyess ella isa kan el kwayes da msh kwyes :D(fehmty 7aga:D) ya3ne i23taked 2n rabena ba3tek lyha 3ashn tehdyha fa konty to2foy ganbaha we t2olylha takhod balha mn tasarofatha msh teb3edy 3anha we law masem3tsh kalamek ok 2b3dy 3anha salysan lazem t2olylha 3ala el walad da 7ekayet 2no byhazar we keda 7atta law 2at3ty 3elaktyk byha bas kanet brdo fy youm mn el 2ayam wa7da mn 2as7abek we shroot el sadaka to7atem 3aleke 2nak t2olylha we t7azaryha mn el 2nssan da :D bas khalas we mawdoo3 kwyess 2awe zay ma m3awedana:D
bye ya gameela:D

dooda said...

ana f3;an 2olt laha Ya noura w Mafesh fyda
begad rabnea yer7amha marwa sa7bty kanet a7san 7aga belnesbali

dooda said...

ana f3;an 2olt laha Ya noura w Mafesh fyda
begad rabnea yer7amha marwa sa7bty kanet a7san 7aga belnesbali

noura said...

ok da tasarof kwyes 2awe ya kholod bas 2nty keda 3amlte elle 3aleke nasa7tyha kaza mara we msem3tsh kalamak we 3arfa kon 2nak b3tty 3anha momken da yekhalyhaterage3 nafsaha msh shart delwa2ty momken ba3d shwaya lam tela2y el nas betb3ad 3anha 3asahn yasaroftaha we sa3ytha ba2a isa tkoon 2t3'ayaret we ba2yt 27san we terga3o tany 2as7ab 27san mn el 2awel isa,rabena yehdy el gamy3 we y2adem el;le fyh el khyr!

omar king said...

بصي يابنتي انا قلتلك قبل كده انو الناس بتاخد فكره عن أي حد من صحابو وانا متمسك برأي وبقلك ياعادل انو مش معنا انو انت مبتخدش فكره كده عن حد فالناس كلها مش زيك
وبعدين انا قلتلك قبل كده الصاحب ساحب وولو مكنش عند الانسان شخصية قويه يبقى هيروح ورا صحبو ويغلط زيو وزي مفيه ناس بتجر للصح فيه ناس بتجر للغلط (بغض النظر عن اعتقاد نورا إلي انا محترمو بس هي مش راضيه تقتنع انو فيه ناس كده يمكن عشان معرفتش ناس وحشين او مشفتش المواقف دي رغم اني انا هريت نفسي معاها عشان افهمها انو فيه كده بس يالله المهم فالاخر توصلنا إلى انو شخصية الواحد هي إلي بتخليه يمشي ورا الغلط او يمشي ورا الصح )
وانا رأيي انو متمشيش مع البنت دي لو مش راضيه تصلح من سلوكها عشان كده سمعتك هتبقى وحشه أو الناس هتاخد فكره غلط عنك وعلى فكره إلي مبيصلحش من نفسو وهو صغير بيبقى صعب يصلح من نفسو وهو كبير والولد ده طلما اخد فكره غلط عنك يبقى هو تفكيرو غلط من الاول وفكك منو عشان هو بيلعب وعايز يحور زي مفهمت منك مش كده ولا ايه ؟
ربنا بقى يبعتلك اصحاب كويسين ويبعدك عن الناس إلي عيزالك الشر او عايزين يضروكي ( دعاء من كل قلبي )