Sunday, March 25, 2007

برستيجي وبرستيجك

انا جبت في 2 ث ع 60 في المية و في 3 فقدت الامل كنت راسمة على اي حاجة خاصة في اسكندرية
ولاقيت نفسي في 3 جبت 93 ونص
وجالي تجارة واداب برة اسكندرية
وجالي جوة اسكندرية تربية نوعية و رياضية و حقوق
بس قولت اداب اداب لاقيت نفسي جوة اداب بنها اعدت اعيط وقولت دول فلاحين ومش هعرف اتعامل معاهم و كانت ايام سودة
واول ماروحت كان فعلا الجامعة كلها فلاحين
الفلاحين كويسين بس بالنسبة للولاد البنات لآ لأن البنات بيبصو بقة وانتي عاملة دة ازاي ولابسة دة بكام والكلام دة و يعدو يقولو حاجات عجيبة
وبعدين لاقيت ناس اصحابي هناك ولاقيت واحدة كنت اعرفها من زمان بس مش صحبتي كان اخرنا سلام سلام لاقتها معاية في نفس القسم ودي بقة الي بروح وباجي معاها وكدة
بجد الجامعة مش فلاحين ولا حاجة
ناس كويسين اوي و البنهاوية اجدع ناس هما وبتوع القاهرة لأن الجامعة فيها من القاهرة كتير اوي و من طنطا و من اسكندرية و كدة
من اماكن تانية عجيبة اول مرة اسمع عنها
و في ناس كنت واخدة عنها فكرة انهم وحشين وكدة بجد اما اتعاملت معاهم لاقتهم ناس كويسة اوي
بس انا كاتبة الكلام دة مش لحاجة مش بحكي حاجة
بس انا اتعلمت منه اتأقلم تحت اي ظرف
يعني بلد جديدة و ناس تانية
مش هنكر ان صحبتي هي الي ساعدتني على اني اتأقلم
بس للاسف هي دلوقت جايز مش اتكلم معاها تاني
ولاسباب مش عايزة اقولها
لاني تعبت من الكلام
الواحد مش لازم يفكر بطريقة سطحية او بطريقة برستيجي و برستيجك
يعني دة فلاح دة بيئة دة مش عارف ايه جرب
جرب وبس
دي الكلمة الي اقدر اقولها لأي حد
انا دلوقت بابايا هيموت ويحولي اسكندرية انا مش راضية و خصوصا بعد ما نجحت الترم الاول خلاص يعني اتاكدت اني هحول
انا عايزة احول عشان اريح اهلي
بس انا دلوقت اصحابي كتير في الجامعة
بس انهردة بس
..........
عملت وقفة وقولت لازم اريح اهلي
اكيد انا كمان هرتاح قرايبي وبنت خالي اللي بموت فيها هتبقى معاية في جامعة اسكندرية هي 2 تربية اساسي بس ان شاء الله ربنا يسهل واحول
وزي ما قولت لكو
............................................
مش تحكمو بالبرستيج لأن معظم الناس كدة

2 comments:

nohamy said...

يا بنتى

التواضع و تأقلم شئ جميل

Anonymous said...

موضوع جاااااامد
انا فكرت فى الموضوع ده كتير اوى والله وكنت ساعات بقول لأ انا ماينفعش اتأقلم مع الناس دى .. بعد كده عاشرتهم وعرفت انهم كويسين اوى ومش فلح زى منا كنت فاكر
انا دلوقتى ماشى بمبدأ قضيها تلاقيها يعنى بجرب كل حاجة واستنى واشوف اللى هيحصل